De vorbă cu Ioan Bogdan Robu

Ȋn cadrul acestei rubrici, ne-am gândit să vă facem cunoştință cu profesorii din facultatea noastă. Numărul mare de cadre didactice ne ȋmpiedică să-i cunoaştem câtuşi de puțin, dar cu toate acestea le auzim numele mai tot timpul pe holurile facultății şi nu doar atât. Zvonuri, păreri subiective, mai mult sau mai puțin adevărate, ȋnsă puțini ştiu ce se ascunde ȋn spatele acestora și care este povestea lor de profesor. Prin intermediul acestui articol, dorim să vă prezentăm calea succesului spre o carieră didactică a unuia dintre ei. Pentru început, am decis să-l aducem ȋn prim plan pe domnul Lector Universitar Doctor Ioan Bogdan Robu.

  • De cât timp predaţi în această facultate?

 R.I.B.: Ȋn toamna anului 2011 mi-am ȋnceput cariera didactică, în calitate de asistent asociat la Colectivul de Contabilitate și am ținut seminarii la disciplina Bazele Contabilității pentru studenții din anul I, precum și la disciplinele Gestiunea Financiar-Contabilă a întreprinderii și Contabilitatea exportului și importului de mărfuri, pentru studenților din anul III-CIG, ȋn cadrul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor.

  •  Care a fost motivul pentru care ați vrut să urmați această carieră de profesor?

R.I.B.: Cred că unul dintre motivele pentru care astăzi urmez o carieră didactică ține de „fondul genetic”, mama mea fiind educatoare,  dar și mare parte din rudele mele îmbrățișează această profesie. În orice caz, la noi în familie educația a fost, este și va rămâne la loc de cinste, iar cartea sfântă.

  • Care sunt avantajele si dezavantajele de a fi profesor?R.I.B.:

Unul dintre dezavantajele de a fi profesor este acela că „nu iți mai aparții”, deoarece munca unui profesor nu se rezumă doar la orele de curs şi de seminar, ci continuă pe tot parcursul zilei, întreaga săptămână. Pentru noi, profesorii de la universitate, ziua nu are doar 24 de ore, ci mai mult de 25 de ore, lucrând până seara târziu. Principalul avantaj este reprezentat de oportunitatea de a lucra cu oameni frumoşi, adică studenți, de a forma acești tineri şi de ai ȋndruma ȋn viață, în carieră.

  • Care a fost motivul pentru care ați venit la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor?

 R.I.B: În mod sigur a fost o ȘANSĂ. După terminarea liceului, cu specializarea Matematică -Informatică, am aplicat la mai multe facultăți din mai multe oraşe: Bucureşti (ASE-Cibernetică) și Bacău (unde am fost respins, deşi reuşisem să termin studiile liceale cu o medie foarte mare, 9.28). Cu toate acestea, am fost admis la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor la taxă, în prima etapă, concurența fiind foarte dură ȋn perioada respectivă. Însă, am început din toamnă la buget, iar pe parcurs mi-am  dovedit abilitățile şi dorința de a studia cât mai multe lucruri și am reuşit să ajung în primul eșalon, primind bursă ȋn toți anii de facultate, atât la licență cât și la master.

  • V-a ȋndrumat cineva spre această carieră?

R.I.B: Ȋn toți aceşti ani de studiu au existat numeroase persoane care m-au ȋndrumat şi m-au susținut ȋn tot ce am reușit să realizez, și pe această cale le mulțumesc mult atât celor din familia mea, cât și profesorilor mei. Ce e drept, am avut șansa de a fi student al unor mari profesori: Prof. Univ. Dr. Horomnea Emil (cu un stil elegant de predare și de susținere a importanței profesiei contabile), Prof. Univ. Dr. Airinei Dinu (cu sfaturi utile și înțelepte), Prof. Univ. Dr. Oprea Dumitru (avându-l profesor la patru discipline; tot la dumnealui am susținut și prima prelegere), apoi profesorii de la contabilitate: Conf. Univ. Dr. Istrate Costel (dumnealui a fost și membru în echipa de coordonare a tezei de doctorat), Conf. Univ. Dr. Toma Constantin (datorită căruia am reuşit să ajung să studiez ȋn  Elveția, la master, ȋn perioada 2010-2011), Prof. Univ. Dr. Georgescu Iulia și Prof. Univ. Dr. Tabără Neculai. Pe partea de cercetare, Prof. Univ. Dr. Elisabeta Jaba a fost și rămâne mentorul meu, fiindu-mi alături și susținându-mă enorm în dezvoltarea profesională. În cadrul Universității din Geneva, am cunoscut profesori minunați: Prof. Dr. Bernard Raffournier m-a inspirat cu cercetările științifice din domeniul contabilității, Prof. Dr. Fabien De Geuser (cu prețioasele sale sfaturi de a trăi cursurile), Prof. Dr. Pascal Dumontier (un erudite) și Prof. Dr. Pierre-Marie Glauser.

  • Cum erați ca student şi ce făceați ȋn timpul liber?

R.I.B:  Ȋn ceea ce priveşte studenția, a fost extrem de frumoasă. Ȋn anul I de facultate, am fost cazat ȋn căminul C15, din Bularga (o zonă nu foarte apropiată de facultate). Aici am avut parte de colegi deosebiți, alături de care am trăit și numeroase peripeții, însă se învăța enorm. În al doilea an, m-am înscris în LSE, mai apoi am avut oportunitatea de a fi Coordonator al Departamentului de Probleme Studențești, iar ulterior Prim-Vicepreședinte. Astfel, am avut șansa inițierii și coordonării unor proiecte pentru studenți: Problema Ta (consta într-o serie de vizite în cămine cu scopul identificării problemelor întâmpinate de studenți), Fii și tu Moș Crăciun (un proiect care își păstrează continuitatea și astăzi). De asemenea, am contribuit împreună cu echipa DPS la identificarea locurilor de practică pentru studenți, unde am colaborat cu mai multe firme care și-au arătat disponibilitatea de a le oferi studenților posibilitatea de a exersa, de a aprofunda cunoştințele dobândite de-a lungul anilor de studiu. Am organizat workshop-uri, conferințe, iar cu ajutorul Prof. Univ. Dr. Airinei Dinu și Prof. Univ. Dr. Carmen Pintilescu am relansat sesiunile de comunicări științifice studențești. A urmat și momentul în care am devenit Prim-Vicepreședinte al LSE, organizând întâlniri și dezbateri cu reprezentanți ai Biroului de Poliție din Campusul Universitar pe teme ce tratau prevenirea și combaterea actelor de violență, a criminalității, furturilor, consumului de alcool și droguri în campusurile studențești UAIC, dar și multe alte proiecte.

Acum, pot spune că studenția a fost una dintre cele mai frumoase perioade în care m-am dezvoltat pe plan personal și profesional, dar m-am și bucurat de proiectele și petrecerile studențești din cadrul asociației, de plimbări și alte activități specifice acelei perioade.

  • Când vă gândiți la anii de studenție, care sunt primele cuvinte care vă vin ȋn minte?

R.I.B.: Consider că rigoarea, competitivitatea, cunoaşterea şi ambiția sunt cuvintele cele mai potrivite care îmi descriu viața studențească.

  • Ce părere aveți despre studenții de astăzi?

R.I.B.: Studenții de astăzi sunt foarte inteligenți, au o capacitate de percepere a lucrurilor foarte bine dezvoltată, reușind să acumuleze într-un mod eficient informația transmisă de profesor.

  • Ce sfaturi le puteți oferi studenților?

R.I.B.: Sfatul pe care îl pot oferi studenților este următorul: “Muncă multă pentru atingerea scopurilor!”.

  • Făcând parte din asociația LSE, care este părerea dumneavoastră despre asociație acum?

R.I.B.: Asociația a rămas la fel de frumoasă, cum era și acum 10 ani când încă activam ca membru. Aceasta a făcut şi face parte din viața studenților și se observă, în mod clar, că Liga Studenților Economiști crește semnificativ de la an la an. Astfel, asociația a creat, creează și va crea un cadru de dezvoltare personală pentru studenți.

Mulțumim pentru sfaturile și timpul acordat!